Obecné zastupiteľstvo obce Záhorce v zmysle ustanovenia § 11 ods. 4 písm. k) zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov
(ďalej len „štatút“), ktorý ako vnútorný predpis obce podrobnejšie upravuje vymedzenie samosprávy, postavenie a právomoc orgánov obce a ich vzťahy, podiel občanov na rozvoji a zveľaďovaní obce, prístup k informáciám.
Prvá časť
Postavenie obce
Čl. 1
Základné ustanovenia
- Obec je samostatný územný samosprávy a správny celok Slovenskej republiky; združuje osoby, ktoré majú na jej území trvalý pobyt. Obec je právnickou osobou, ktorá za podmienok ustanovených zákonom č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších právnych predpisov a zásad o hospodárení s majetkom obce samostatne hospodári s vlastným majetkom a s vlastnými príjmami.
- Základnou úlohou obce pri výkone samosprávy je starostlivosť o všestranný rozvoj jej územia a o potreby jej obyvateľov. Rozsah výkonu samosprávnej pôsobnosti obce je upravený v ustanovení § 4 ods. 3 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov.
- Obec má svoj názov obec Záhorce .
Čl. 2
Symboly obce
- Obec má svoje vlastné symboly, ktoré orgány obce používajú pri výkone samosprávy.
- Symboly obce sú erb obce, vlajka obce a pečať obce.
- Podrobnú úpravu o symboloch obce upravuje Všeobecne záväzné nariadenie obce o symboloch obce a ich používaní.
Čl. 3
Územie obce
- Územie obce je územný celok, ktorý tvorí jedno katastrálne územie Záhorce.
- Územie obce predstavuje výmeru 1797 ha.
- Vyobrazenie katastrálneho územia obce tvorí prílohu č. 1 tohto štatútu.
Čl. 4
Označovanie ulíc a iných verejných priestranstiev
a číslovanie stavieb
- Pri určovaní názvov ulíc a iných verejných priestranstiev a pri určovaní súpisného a orientačného čísla stavbám sa postupuje podľa ustanovenia § 2b a § 2c zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov.
- Obec určuje a mení všeobecne záväzným nariadením stavbám vzor súpisného čísla, vzor orientačného čísla a určuje názvy ulíc a názvy námestí, nachádzajúcich sa v katastrálnom území obce.
Druhá časť
Orgány obce
Čl. 5
Základné ustanovenia
- Orgánmi obce sú
- obecné zastupiteľstvo,
- starosta.
- Obecné zastupiteľstvo zriaďuje výkonné, kontrolné a poradné orgány
- obecnú radu,
- komisie, ako svoje stále alebo dočasné poradné, iniciatívne a kontrolné orgány
- finančnú,
- na ochranu verejného poriadku,
- životného prostredia a výstavby,
- kultúrno-školskú a športovú,
- sociálno-zdravotnú,
- na ochranu verejného záujmu pri výkone funkcie starostu,
- na prešetrovanie sťažností na hlavného kontrolóra obce
- obecný hasičský zbor,
- podľa potreby môže zriadiť a zrušiť ďalšie svoje orgány, ak tak ustanovuje osobitný zákon.
Čl. 6
Obecné zastupiteľstvo
- Obecné zastupiteľstvo je zastupiteľský zbor obce zložený z poslancov zvolených v priamych voľbách obyvateľmi obce na štyri roky.
- Obecné zastupiteľstvo rozhoduje o základných otázkach života obce, najmä je mu vyhradená pôsobnosť uvedená v ustanovení § 11 ods. 4 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov.
- Postavenie a pôsobnosť obecného zastupiteľstva upravujú ustanovenia § 11, § 11a, §11b a § 12 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov.
- Pravidlá rokovania obecného zastupiteľstva, najmä jeho prípravu rokovania, spôsob uznášania sa a voľby orgánov upravuje rokovací poriadok obecného zastupiteľstva. Na prijatie rokovacieho poriadku obecného zastupiteľstva je potrebný súhlas trojpätinovej väčšiny prítomných poslancov.
- Obecné zastupiteľstvo si vyhradzuje
a) schvaľovať organizovanie obecných zbierok,
b) určovať názov obce,
c) zriaďovať sociálne, zdravotné, kultúrne, školské a predškolské zariadenia, zriaďovať obchodné spoločnosti,
d) rozhodovať o zlúčení, rozdelení a zrušení obce,
e) rozhodovať o zmene hraníc katastrálneho územia obce,
f) určovať a meniť názvy ulíc a iných verejných priestranstiev,
g) voliť (menovať) veliteľa obecného hasičského zboru,
h) schvaľovať zmluvy o zriadení združenia obcí,
i) schvaľovať členstvo obce v medzinárodnom združení územných celkov alebo územných orgánov.
Čl. 7
Starosta obce
- Predstaviteľom obce a najvyšším výkonným orgánom obce je starosta. Funkcia starostu je verejná funkcia. Starosta zastupuje obec vo vzťahu k štátnym orgánom, k právnickým a fyzickým osobám.
- Postavenie a kompetencie starostu upravujú ustanovenia § 13 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov.
- Starosta obce rozhoduje vo všetkých veciach správy obce, ktoré nie sú zákonom alebo štatútom obce vyhradené obecnému zastupiteľstvu.
Čl. 8
Zastupovanie starostu
- Starostu zastupuje zástupca starostu, ktorého spravidla na celé funkčné obdobie poverí zastupovaním starosta do 60 dní od zloženia sľubu starostu; ak tak neurobí, zástupcu starostu zvolí obecné zastupiteľstvo. Zástupca starostu môže byť len poslanec.
- Zástupca starostu zastupuje starostu v rozsahu určenom starostom v písomnom poverení.
Čl. 9
Obecná rada
- Obecná rada vykonáva voči komisiám uznesenia obecného zastupiteľstva, koordinuje a kontroluje ich činnosť a spolupracuje s nimi pri príprave zasadaní obecného zastupiteľstva.
- Obecná rada plní bežné úlohy podľa pokynov obecného zastupiteľstva medzi jednotlivými jeho zasadaniami.
- Obecná rada plní funkciu poradného orgánu starostu.
- Obecná rada nemôže
a) konať vo veciach, ktoré sú zákonom alebo týmto štatútom vyhradené iba obecnému zastupiteľstvu a starostovi,
b) vystupovať ako orgán samosprávy obce voči právnickým osobám a fyzickým osobám.
- Zriadenie, voľba, počet a zloženie členov a postavenie obecnej rady upravuje ustanovenie § 14 zákona o obecnom zriadení a rokovací poriadok obecného zastupiteľstva.
Čl. 10
Postavenie a úlohy finančnej komisie
- Finančná komisia je stálym, poradným, iniciatívnym a kontrolným orgánom obecného zastupiteľstva.
- Úlohy finančnej komisie
a) pripravuje a zostavuje viacročný rozpočet obce,
b) kontroluje dodržiavanie všeobecne záväzného nariadenia o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady,
c) podieľa sa na inventarizácii majetku obce,
d) predkladá obecnému zastupiteľstvu iniciatívne návrhy, týkajúce sa rozpočtu obce, hospodárenia s majetkom obce, správy daní z nehnuteľností a miestnych poplatkov za komunálne odpady a drobné stavebné odpady.
- Zloženie, počet členov komisie a ich voľbu upravuje rokovací poriadok obecného zastupiteľstva.
Čl. 11
Postavenie a úlohy komisie ochrany verejného poriadku
- Komisia ochrany verejného poriadku je stálym, poradným, iniciatívnym a kontrolným orgánom obecného zastupiteľstva.
- Úlohy komisie ochrany verejného poriadku
a) zabezpečuje a kontroluje ochranu verejného poriadku
- na verejných priestranstvách,
- vo verejných miestnostiach,
- na športových a kultúrnych podujatiach,
- na výstavách a obecných slávnostiach,
- v miestach sústredeného cestovného ruchu,
- pri ochrane štátnych a obecných symboloch,
b) podáva podnety obecnému zastupiteľstvu na vydanie všeobecne záväzného nariadenia, pokiaľ má dopad na ochranu verejného poriadku,
c) podáva námety, návrhy, stanoviská a názory ku všetkým materiálom, ktoré sa predkladajú na rokovanie obecnému zastupiteľstvu, či pri nich sú alebo nie sú rešpektované aspekty verejného poriadku,
d) pri zabezpečovaní verejného poriadku spolupracuje s príslušným Obvodným oddelením policajného zboru Slovenskej republiky.
Čl. 12
Postavenie a úlohy komisie životného prostredia a výstavby
- Komisia životného prostredia a výstavby je stálym, poradným, iniciatívnym a kontrolným orgánom obecného zastupiteľstva.
- Úlohy komisie životného prostredia a výstavby
a) zabezpečuje a kontroluje stav životného prostredia na území obce (zákon o ochrane prírody a krajiny, zákon o vodách, zákon o verejných vodovodoch a verejných kanalizáciách, zákon o ochrane ovzdušia, zákon o odpadoch, zákon o ochrane pred povodňami),
b) kontroluje dodržiavanie ustanovení stavebného zákona (povoľovanie stavieb, zmien stavieb a udržiavacích prác, povolenie terénnych úprav, prác a zariadení),
c) podáva stavebnému úradu podnety na prejednávanie priestupkov a ukladanie pokút,
e) podáva podnety obecnému zastupiteľstvu na vydanie všeobecne záväzného nariadenia, pokiaľ má dopad na ochranu životného prostredia a výstavby,
f) podáva námety, návrhy, stanoviská a názory ku všetkým materiálom, ktoré sa predkladajú na rokovanie obecnému zastupiteľstvu, či pri nich sú alebo nie sú rešpektované aspekty životného prostredia a výstavby,
d) vyjadruje sa a predkladá obecnému zastupiteľstvu stanoviská k územno-plánovacej dokumentácii.
Čl. 13
Postavenie a úlohy kultúrno-školskej a športovej komisie
- Kultúrno-školská a športová komisia je stálym, poradným, iniciatívnym a kontrolným orgánom obecného zastupiteľstva.
- Úlohy kultúrno-školskej a športovej komisie
a) na úseku kultúry
- podnetmi a návrhmi podporuje zriadenie a zachovanie divadelnej činnosti, speváckej činnosti a ľudových tancov,
- vytvára organizačné podmienky na zabezpečenie rozvoja osvetovej a knižničnej činnosti,
- organizačne pripravuje významné kultúrne a spoločenské podujatia miestneho významu,
b) na úseku školstva
- vyjadruje sa k zriadeniu, spojeniu a zrušeniu základnej školy, materskej školy a školského zariadenia,
- predkladá návrhy pri zostavovaní plánu a rozpočtu školy a školského zariadenia,
- sleduje stav výkonu správy školy a školského zariadenia,
- sleduje stav výchovy a vzdelávania v základnej škole a školského zariadenia o čom informuje obecné zastupiteľstvo,
c) na úseku telesnej kultúry
- podnetmi a návrhmi utvára podmienky na rozvoj telesnej kultúry v obci, najmä rozvoj športu pre všetkých a podporuje a organizuje telovýchovné, turistické a športové podujatia,
- kontroluje stav správy športových obecných zariadení,
- sleduje a vyhodnocuje výsledky a úroveň jednotlivých telovýchovných, turistických a športových podujatí, o čom informuje obecné zastupiteľstvo.
Čl. 14
Postavenie a úlohy sociálno-zdravotnej komisie
- Sociálno-zdravotná komisia je stálym, poradným, iniciatívnym a kontrolným orgánom obecného zastupiteľstva.
- Úlohy sociálno-zdravotnej komisie
a) na úseku sociálnej pomoci
- vypracúva koncepcie sociálnych služieb, sociálnej prevencie a sociálneho poradenstva na území obce,
- vyjadruje sa k zriadeniu zariadenia sociálnych služieb,
- podáva podnety na poskytnutie jednorazovej dávky v hmotnej núdzi,
- navrhuje opatrenia sociálno-právnej ochrane detí a sociálnej kurately,
- navrhuje sociálne služby na riešenie nepriaznivej sociálnej situácie, z dôvodu ťažkého zdravotného postihnutia, nepriaznivého zdravotného stavu,
b) na úseku zdravotníctva
- vyjadruje sa k zriadeniu zdravotníckeho zariadenia na území obce,
- vyjadruje sa k schváleniu ordinačných hodín neštátneho zdravotníckeho zariadenia,
- podieľa sa na príprave preventívnych programoch.
Čl. 15
Postavenie a úlohy komisie na ochranu verejného záujmu pri výkone funkcie starostu
- Komisia na ochranu verejného záujmu pri výkone funkcie starostu je stálym, iniciatívnym a kontrolným orgánom obecného zastupiteľstva.
- Úlohy komisie na ochranu verejného záujmu pri výkone funkcie starostu
a) prijíma písomné oznámenia starostu obce podľa čl. 7 ods. 1 a čl. 8 ods. 5 zákona č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení neskorších predpisov (ďalej len „ústavný zákon“) a v prípade pochybnosti o ich úplnosti a pravdivosti požaduje od starostu vysvetlenia,
b) podáva podnety príslušnému daňovému úradu na začatie konania podľa zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov na preskúmanie úplnosti a pravdivosti písomných oznámení,
c) sprístupňuje (poskytuje) informácie o prijatých písomných oznámeniach podľa čl. 7 ods. 1 v rozsahu a spôsobom ustanovenom zákonom č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov rešpektujúc limity ustanovené ústavným zákonom (čl. 7 ods. 7 až 9),
d) predkladá zastupiteľstvu návrhy na začatie konania vo veci ochrany verejného záujmu,
e) preskúmava podnety na začatie konania vo veci ochrany verejného záujmu, najmä skúma, či obsahujú náležitosti ustanovené ústavným zákonom a v prípade ich splnenia predkladá obecnému zastupiteľstvu návrh na začatie konania vo veci ochrany verejného záujmu,
f) udeľuje výnimky podľa čl. 8 ods. 4 starostovi obce do jedného roka od ukončenia funkcie zo zákazov uvedených v čl. 8 ods. 1 ústavného zákona,
g) kontroluje dodržiavanie ústavného zákona a príslušných ustanovení zákona o obecnom zriadení starostom obce (vrátane hlavného kontrolóra) a v prípade potreby predkladá návrh zastupiteľstvu.
Čl. 16
Postavenie a úlohy komisie na prešetrovanie sťažností na hlavného kontrolóra obce
- Komisia na prešetrovanie sťažností na hlavného kontrolóra obce je stálym, iniciatívnym a kontrolným orgánom obecného zastupiteľstva.
- Úlohy komisie na prešetrovanie sťažností na hlavného kontrolóra obce sú ustanovené v smernici o vybavovaní sťažností.
Čl. 17
Postavenie a úlohy Obecného hasičského zboru
- Úlohy Obecného hasičského zboru
a) zabezpečuje zdolávanie požiarov, záchranných prác pri živelných pohromách a iných mimoriadnych udalostiach,
b) zabezpečuje plnenie úloh hasičskej jednotky vyplývajúce zo zákona č. 314/2001 Z. z. o ochrane pred požiarmi, vyhl. Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 121/2002 Z. z. o požiarnej prevencii, vyhl. Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. 611/2006 Z. z. o hasičských jednotkách,
c) najmenej jedenkrát ročne informuje obecné zastupiteľstvo o stave plnenia úloh na úseku ochrany pred požiarmi a o stave hasičskej techniky.
Tretia časť
Účasť občana na samospráve obce
Čl. 18
Práva a povinnosti obyvateľov obce
- Obyvateľom obce je osoba, ktorá má na území obce trvalý pobyt.
- Samosprávu obce vykonávajú obyvatelia obce
a) orgánmi obce,
b) miestnym referendom,
c) zhromaždením obyvateľov obce.
- Obyvatelia obce majú právo na prístup k informáciám o výkone samosprávy, prenesenom výkone štátnej správy na obec a o zámeroch rozvoja obce. Orgány obce zabezpečujú informovanosť obyvateľov obce o ich činnosti a o rozvoji obce priamo na rokovaní obecného zastupiteľstva, na zhromaždení obyvateľov obce, na úradných tabuliach, spravodaji obce, miestnym rozhlasom a na webových stránkach obce.
- Informácie, ktoré má k dispozícii obecný úrad sú prístupné pre všetkých obyvateľov obce.
- Práva a povinnosti obyvateľov obce sú upravené v ustanovení § 3 zákona o obecnom zriadení.
Štvrtá časť
Riadenie obecnej samosprávy
Čl. 19
Zásady riadenia
- Obecné zastupiteľstvo a starosta obce má originálnu, zo zákona a tohto štatútu pochádzajúcu pôsobnosť. Každý z nich má zodpovednosť za jej výkon a následky voči voličom, štátnym orgánom, právnickým a fyzickým osobám v rozsahu, v ktorom je oprávnený konať.
- Medzi obecným zastupiteľstvom a starostom nie je vzťah nadriadenosti a podriadenosti, ich vzájomné vzťahy vymedzuje zákon a tento štatút. Pred voličmi sú rovnocenní partneri, pretože obidva orgány obce sú volené priamo voličmi. V rámci rešpektovania kompetencií obidvoch orgánov obce a sľubu starostu a poslanca obecného zastupiteľstva je vzájomná spolupráca obidvoch orgánov obce v rámci dobrých mravov – vzájomné rešpektovanie, úcta a slušnosť.
- Orgány zriadené obecným zastupiteľstvom v rozsahu svojej pôsobnosti majú zodpovednosť za jej výkon a následky voči obecnému zastupiteľstvu.
- Zamestnanci obce (okrem hlavného kontrolóra obce) za svoju činnosť a plnenie úloh na obecnom úrade zodpovedajú starostovi. Pôsobnosť, organizáciu obecného úradu, počet zamestnancov a ich pracovné činnosti upravuje organizačný poriadok obecného úradu. Kompetenčné konflikty medzi orgánmi zriadenými obecným zastupiteľstvom rieši obecné zastupiteľstvo.
- Kompetenčné konflikty medzi zamestnancami obce a kompetenčné konflikty medzi obcou a orgánmi štátu rieši starosta.
- Organizačné jednotky a zariadenia bez právnej subjektivity a s právnou subjektivitou zriadené obecným zastupiteľstvom riadi medzi jednotlivými zasadaniami obecné zastupiteľstvo a starosta.
Čl. 20
Systém, stupne riadenia a organizačná štruktúra
Systém riadenia obecnej samosprávy je vymedzený štruktúrou riadiacich stupňov a vzájomnými vzťahmi nadriadenosti a podriadenosti v schéme organizačnej štruktúry, ktorá je uvedená v prílohe č. 2.
Piata časť
Vnútorné vzťahy orgánov a organizačných jednotiek a zariadení
Čl. 21
Vzťah starostu a obecného zastupiteľstva
- Starosta je samostatným orgánom obce konštituovaný nezávisle od obecného zastupiteľstva, a preto v zásade od neho nezávislým. Obecné zastupiteľstvo ho nekonštituovalo, a teda ho nemôže ani odvolať z funkcie.
- Starosta obce nie je poslancom obecného zastupiteľstva. Zvoláva ho, predsedá mu, podpisuje jeho uznesenia a všeobecne záväzné nariadenia obce, nemôže na jeho rokovaní hlasovať.
- Zo vzájomných vzťahov starostu a obecného zastupiteľstva zákon ustanovuje, že starosta môže predkladať obecnému zastupiteľstvu vlastné návrhy a má právo veta voči jeho uzneseniam (okrem uznesení o voľbe a odvolaní hlavného kontrolóra a uznesenia o vyhlásení miestneho referenda o odvolaní starostu), o ktorých sa domnieva, že odporujú zákonu alebo sú pre obec zjavne nevýhodné.
- Obecné zastupiteľstvo schvaľuje starostovi
a) plat a odmenu,
b) mzdové prostriedky pre zamestnancov obce,
c) technické vybavenie obecného úradu a ustanovuje na jeho kontrolu hlavného kontrolóra obce a vyhlasuje miestne referendum o odvolaní starostu.
Čl. 22
Vzťah starostu a jeho zástupcu
Okruh úkonov a činností, ktoré je zástupca starostu oprávnený vykonávať ustanoví starosta v poverení zastupovaním starostu.
Čl. 23
Vzťah starostu a obecnej rady
- Starosta prostredníctvom obecného úradu vytvára administratívne, technické a materiálne podmienky pre činnosť a zasadanie obecnej rady.
- starosta, keďže nie je poslancom obecného zastupiteľstva, nemôže byť členom obecnej rady. Starosta zvoláva jej zasadnutia, predkladá jej vlastné návrhy, predsedá jej a podpisuje jej uznesenia, ale nemôže v nej hlasovať. Nakoľko je obecná rada poradným orgánom starostu obce, jej uznesenia nie sú pre starostu záväzné.
Čl. 24
Vzťah starostu a hlavného kontrolóra
- S právoplatne zvoleným hlavným kontrolórom starosta obce je povinný uzavrieť pracovnú zmluvu.
- Starosta vytvára materiálne a technické podmienky na plnenie úloh hlavného kontrolóra.
- Medzi starostom a hlavným kontrolórom nie je vzťah nadriadenosti a podriadenosti, ak zákon neustanovuje inak.
Čl. 25
Vzťah starostu a komisií
- Prostredníctvom obecného úradu starosta zabezpečuje organizačné a administratívne veci komisiám obecného zastupiteľstva.
- Medzi starostom a komisiami nie je vzťah nadriadenosti a podriadenosti.
Čl. 26
Vzťah starostu a organizačných jednotiek a zariadení
- Medzi jednotlivými zasadnutiami obecného zastupiteľstva riadi činnosť vedúcich organizačných jednotiek a zariadení najmä na úseku
a) nakladania s verejnými finančnými prostriedkami,
b) dodržiavania zásad o hospodárení s majetkom obce,
c) plnenia ich hlavných úloh.
Pri zistení nedostatkov predkladá obecnému zastupiteľstvu návrh opatrení.
- Vedúci organizačných jednotiek a zariadení sú povinní rešpektovať starostu obce ako predstaviteľa obce a najvyššieho výkonného orgánu obce pri jeho riadiacej činnosti voči nim.
Čl. 27
Vzťahy medzi komisiami a medzi organizačnými jednotkami a zariadeniami
- Ukladať úlohy komisiám obecného zastupiteľstva môže len obecné zastupiteľstvo. Predsedovia a členovia komisií sú postavení na rovnakej úrovni. Nie je medzi nimi vzťah nadriadenosti a podriadenosti.
- Jednotlivé komisie na základe poverenia obecného zastupiteľstva vykonávajú kontrolnú činnosť voči organizačným jednotkám a zariadeniam. Kontrolný orgán a kontrolovaný sa vzájomne rešpektujú a vytvárajú si podmienky pre vzájomnú činnosť.
Čl. 28
Vzťah hlavného kontrolóra a vedúcich organizačných jednotiek a zariadení
Vedúci organizačných jednotiek a zariadení sú povinní rešpektovať hlavného kontrolóra obce a pri jeho kontrolnej činnosti musia vytvárať podmienky na plnenie jeho úloh. Nie je medzi nimi vzťah nadriadenosti a podriadenosti.
Čl. 29
Záverečné ustanovenia
- Zrušuje sa štatút obce Záhorce schválený uznesením obecného zastupiteľstva z 27.12.2002.
- Tento Štatút obce Záhorce schválilo obecné zastupiteľstvo na svojom zasadaní 27.8.2010 uznesením č. 4/2010 a nadobúda účinnosť 1.10.2010.
- Na zmenu a doplnenie tohto štatútu je potrebný súhlas trojpätinovej väčšiny prítomných poslancov obecného zastupiteľstva.
- Výkon pôsobnosti orgánov obce a pôsobnosť nimi zriadených orgánov musí byť v súlade s týmto štatútom.
V Záhorciach 27.8.2010
PaedDr. Branislav Kázmer
starosta obce
Zverejnené 30.8.2010 -BK-